Óriási területi bővülést láthatunk a MATRO életében? Hogyan lehetséges ez és mi okozza ezt különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben?

A világjárvány természetesen a MATRO-t is érintette. Büszkék vagyunk arra, hogy a munkatársaink megtartásával sikerült ezt eddig átvészelni és úgy látom, hogy a jövőben sincs a MATRO-nál dolgozók munkahelye veszélyben.

Ugyanakkor a bővítések és beruházások jóval korábban induló projektek, amelyek az idei évben készültek el. Két területről van szó, egy önerőből épült új saját csarnokra a meglévő telephelyünkön, illetve a Déli Ipari Parkban egy szintén új építésű 4500 négyzetméteres csarnokra, amelyet azonban a várostól bérlünk, egyelőre 6 évre.

Ez a két új csarnok arányaiban mekkora területi növekedést eredményez?

Megközelítőleg a háromszorosára nő az általunk használt terület. Viszont ez nem a termelési terület triplázódásával egyenértekű, mert az új területek egy jelentős részét raktárként fogjuk, illetve már kezdtük is el használni. De természetesen a termelési kapacitásunk is jelentősen bővül.

Mi indokolta a bővülést?

A saját építésű projekt már 3 éve indult. Egész egyszerűen eljutottunk arra a pontra, ahol kinőttük a meglévő területeket, ezért mindenképpen szükséges volt a bővítés. Az ipari parkbéli bérlemény pedig időközben merült fel, mint lehetőség, amellyel éltünk.

Szükség van ekkora területre?

Alapvetően a növekedéshez 3 dologra van szükség: fizikai helyre, ahol termelni lehet, projektre és megfelelő szakképzett munkaerőre. Sokáig az első jelentette a korlátot, amelyet most hosszú távra megoldottunk. Szerencsére projekt oldalon sincs problémánk, mivel a partnereink elégedettek velünk, amelyet évről-évre számos elismeréssel jutalmaznak, így a továbblépéshez már kizárólag a szakképzett munkaerőfelvétel szükséges, ezért megkezdtük új munkatársak toborzását.

Milyen gyakorlati előnyöket jelent az új terület?

Több közvetlen és közvetett előnyt is jelent. Az egyik, hogy a raktárterület most teljesen különválik a termelési területről. Ez lehetőséget adott az anyagáramlás és készlet optimalizálására. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mind az alapanyag, mind a félkésztermékek esetében még pontosabb és azonnali információkkal rendelkezünk, ami a gyártási folyamattal és az alapanyagbeszerzéssel kapcsolatosan, illetve a vevők felé a kiszállítási időt illetően ad abszolút konkrét információt. A raktárkészlet optimalizálásának természetesen anyagi előnyei is vannak.

Értelemszerűen a nagyobb gyártási terület nagyobb termelési volumenre is ad lehetőséget. Így a stratégiai céljaink között szereplő diverzifikációra sokkal nagyobb lehetőség nyílik.

Másrészről olyan közvetett előnye is van, hogy a meglévő termelési terület egy picit szellősebb lesz, ami a munkatársaink komfortérzetét javítja. Korábban a helyszűke miatt kénytelenek voltunk a gyártási területen is tárolni alapanyagokat és félkész termékeket. Ez a zsúfoltság megszűnik, így a munkatársaink jobb körülmények között dolgozhatnak.

Milyen új területeket céloz a MATRO?

Régóta dolgozunk azon, hogy az alapvetően belsőégésű motorokba gyártott alkatrészeken túl, más termékeket is gyártsunk partereink részére. Ez azért kritikus stratégia szempontból, mert hosszú távon azt látjuk, hogy a belsőégésű motorok háttérbe szorulnak. Márpedig mi szeretnénk több lábon állni, ez nyújt olyan stabilitást, ami a hosszú távú működésünk alapja. Másrészről minél több terméket tudunk partnereink részére készíteni, annál biztosabb a beszállítói pozíciónk is.

Egy új irány is megjelenik most, a galvanizálás?

Valóban. A galvanikus felületkezelés is egy olyan új terület, amely segíti a diverzifikációs stratégiánkat, magyarul, hogy több lábon álljunk.

Munkaerő szempontjából ez mekkora bővülést jelenthet?

Nem szeretnék konkrét számot mondani, inkább csak becsülnék. Mintegy 20-25 munkavállaló felvételét tervezzük rövidtávon.

Hogyan látja MATRO jövőjét?

Optimistán. Stabilak a partneri kapcsolataink és a mostani bővüléssel ezen kapcsolatokat tovább tudjuk erősíteni. Azzal, hogy diverzifikálni tudjuk a termelési portfoliónkat még több lábon fogunk állni, így okkal bízhatunk abban, hogy a következő években a kitűzött forgalmi céljainkat realizáljuk.